MULTILINGUALISMUL…


De cand a inceput scoala,  copiii mei parca nu mai comunica egal in cele doua limbi;araba si romana …baiatul are si engleza zilnic la scoala iar fiica mea latina si engleza…eu in felul meu ma lupt sa stie limba romana ,dar…

Aseara baiatul facea baie…iata ce spunea:

„-Mama,am terminat de baie,adu-mi imbracaturile…”

Eu-Bine,ce iti aduc?

El-Maioatele,calt(z)onatele…caltzon=chiloti in araba…

I-am facut dupa aceea observatie pentru felul gresit in care vorbeste romaneste…a fost mirat…il corectez mereu…

Ma tot gandesc cum sa procedez…ma simt dezamagita…de mici am vorbit cu ei in limba romana…pe mine nu ma distreaza cand amesteca asa ca pe un ghiveci…asta e cu odraslele mele si …

**********************************

***Replica data de elev profesorului

-Elevul inteligent trebuie sa fie ca o sonerie electrica.Apesi pe buton si suna.Pui o intrebare,si elevul raspunde imediat.

-Si daca nu e curent domnule profesor?

*****************

Balada lui Ion Americanu’

 

De pe meleagul transilvan

Plecat-a Ion peste ocean

Lasindu-si stramoseasca glie

Cu…..viza de la Loterie!

 

Si desi-i doar de vreo cinci ani

Aici printre americani

Curata-i limba romaneasca

S-a transformat in … pasareasca!

 

Vorbeste-acuma dezlanat

Un grai americanizat:

 

El PENTUIESTE, nu vopseste,

Toyota lui o DRAIVUIESTE

Fundatia o DIGUIESTE,

Si tot asa el SPICUIESTE…

 

Numai atunci cind se loveste

Si-si da cu HAMARU in deste

Injura neaos, romaneste!

 

Si-a luat un BILDING prapadit

Si ca romanul, a muncit

Prin arsita si prin zaduf;

A pus cladirii un nou RUF,

 

A pus si FOUM, a tencuit,

FLORUL cam vechi l-a SENDUIT

Doi COTI de lac apoi a dat

Si GIOABUL ieri l-a terminat!

 

In TRACU-i NAIS din OCSAN luat

Apoi spre casa a plecat.

 

Doar la un STOR s-a mai oprit

Sa ia ceva de DRINCUIT

Ba si un MUVI-a RENTUIT

 

Si dupa SHAUAR, a mancat,

La un pic la NIUZURI s-a uitat

Si-a adormit cu sucu-n mina

‘”Calaul” ‘de ……. limba romana!

 

Da! Asta-i Ion Americanu’!

In casa lui nu-i nici Rebreanu,

Nici Goga si nici Voiculescu,

Alecsandri sau Eminescu!

 

La el in casa nu gasesti

Nici macar ziare romanesti

Si vreo revista de-a citit

E…. c-a primit-o gratuit!

 

Si-s multi ca el, ce nici un cent

N-ar da pe un abonament

La vreo revista romaneasca

Religioasa sau lumeasca!

 

Asa ca Ioane, eu iti zic

Sa nu fii asa mojic!

Respecta-ti limba stramoseasca

N-o fa…. romano-englezeasca!

 

Esti greu de cap si nu ma mir

Ca pocesti limba lui Shakespeare

Dar cum poti omule nauc

Sa strici si limba lui Cosbuc?!….

 

Caci doar aceasta limba dulce,

De la Ureche si Neculce

Iti este in strainatate

Singura ta identitate!

 

Si tu, romanul meu pribeag

Ce-aici pe un strain meleag

Ti-a fost sortit sa vietuiesti-

COMOARA LIMBII ROMANESTI

 

In suflet de n-o vei purta

Ce goala va fi viata ta!

Chiar de-ai trai pe-un colt de rai

De vei uita al mamei grai

 

In care-ai spus primul cuvint,

Si-ai inaltat spre cerul sfint

Cu glasu-ti sincer si umil

Prima ta ruga de copil-1186185_623119641062184_958417442_n

 

Vei fi – chiar daca esti bogat

Un venetic instrainat!

Strain in tara straina,

Copac fara radacina……

autor necunoscut

12 comentarii

  1. shakuka said,

    Septembrie 25, 2011 la 18:05

    ce interesant, care este motivul pt care fiica face latina? chiar si in romania, fosta tara latina, se face foarte putin (eu am facut 1 an). dar in liban ce legatura are😀

    • yousef59 said,

      Septembrie 25, 2011 la 18:26

      …nu stiu…nu a solicitat ea…asa e de la scoala…de la gradinita au facut engleza si acum latina…ar fi zadarnic sa ma duc sa intreb…(poate in amintirea romanilor de i-au cotropit candva… :()

  2. Septembrie 25, 2011 la 20:29

    Este bine sa le spui mereu cand gresesc🙂

    • yousef59 said,

      Septembrie 25, 2011 la 20:53

      …si eu cred la fel…pe fiica mea o mai corecteaza verisoarele ei din Romania atunci cand isi scriu pe messenger…nu e nici asta o solutie …🙂

  3. ovi said,

    Septembrie 25, 2011 la 20:53

    oricat de dificil ar fi acum… pentru viitor va fi minunat sa stie mai multe limbi straine… si evident… romana…
    succes

    • yousef59 said,

      Septembrie 25, 2011 la 21:00

      …cumva se vor aseza ele lucrurile…eu lupt pentru limba romana…celelalte nu-s o problema…multumesc!

      • Septembrie 26, 2011 la 20:42

        Latina ii va ajuta mult in gramatica limbii romane, mai ales la conjugari, declinari…….
        Gaseste-le filme titrate, in vacanta indeamna-i sa citeasca niste basme romanesti
        Eu cred ca se vor corecta pe parcurs.

      • yousef59 said,

        Septembrie 26, 2011 la 21:02

        …poate ca ar fi o solutie…azi mi-a spus ca e suficient cat vorbeste nu vrea sa mai si scrie…o fi din cauza aglomerarii cu teme de la scoala…am gasit si basme,desene romanesti…astept in weekend…

  4. Camelia said,

    Septembrie 26, 2011 la 23:33

    Se pare că fiul tău a brodit o variantă personală, cea pe care a considerat-o a fi cea mai potrivită…glumesc acum…mi-am adus aminte de nepoata mea, e drept, la o vărstă destul de fragedă, când i se întâmpla să inventeze cuvinte…când a mai crescut, a continuat, pentru că o găsea amuzant…spunea despre ele ca despre două-intr-una…era un fel de cod al ei…nu tainic, pentru că era lesne de desluşit…
    Fiul tău mi s-a părut a fi de o adorabilă spontaneitate…şi cred că nu ai motive de îngrijorare, pentru că îl corijezi cu orice întâmplare de acest fel şi nu sunt pentru el un neînţeles…capacitate de învăţare are…percepţie asupra obiectului aşişderea…chiar, referitor la asta, în limba franceză cam la fel este spusul…altfel scrierea – calcons – pentru acei chiloţi „cu picior”…reporturi nemijlocite pentru cunoaştere are…nu ai, nici un motiv, precum spuneam, de teamă.

    • yousef59 said,

      Septembrie 27, 2011 la 10:49

      Poate ca acuma, de cand a inceput scoala si aud tot mai mult limba cealalta,o fi vreun strop de gelozie,cine stie?…el nu o „stalceste”intentionat…desigur il corectez mereu …uneori se revolta🙂

  5. cafeauata said,

    Septembrie 27, 2011 la 00:05

    Parintii mei au fost maghiari, asa ca m-au dat la scoala maghiara in primele 4 clase, sa invat sa scriu si sa citesc. Apoi, pentru ca traim in Romania, din clasa a 5-a m-au dat la scoala in limba romana, dar in casa vorbeam doar ungureste. Am asimilat ambele limbi, chiar daca acum vorbesc foarte rar maghiara, nu-mi strica faptul ca o stiu citi si scrie. Cineva spunea ca esti un amalgam de atatia oameni cate limbi cunosti, asa ca nu-ti face probleme, doar sa nu renunti la a vorbi cu ei in limba ta. Cand vor fi mai mari, cu siguranta vor fi mandri ca stiu limba romana!

    • yousef59 said,

      Septembrie 27, 2011 la 11:00

      …pentru mine e importanta limba romana ca sa o duca mai departe…daca ei n-o vor „stapani”…pentru copiii lor va fi doar o amintire…mai ales ca traiesc pe alte meleaguri…de aceea trebuie sa stie bine limba romana de mici,doar asa n-o vor uita…da,sa asimileze bine…


Lasă un răspuns

